Direktlänk till inlägg 11 mars 2016

Smaka kaffe rätt eller fel?

Av Ramona - 11 mars 2016 14:48

Idag la jag upp en bild på min instagram med texten gomorron och en bild på när min 2,5 åriga dotter smakar på mitt kaffe, hon hade en egen liten kopp som rymmer ca 3 klunkar!
Jag blev nästan direkt påhoppad att det inte var bra för barnet och blev hänvisad till Livsmedelsverket där det står "små barn bör inte få kaffe eller större mängder av svart te och coladrycker då dessa innehåller koffein, barn är känsligare än vuxna mot koffein och kan reagera med tex hjärtklappning eller illamående".
Jag svarade med att min dotter fått smaka sen hon var 1 år och hade hon mått dåligt av de så hade hon naturligtvis inte fått smaka, men nu tyckte jag att ett par klunkar nångång då och då inte var nått att bli upphetsad över, det är ju inte direkt så att hon dricker flera koppar om dagen som en annan utan ett par klunkar lite då och då.
Jag och mina bröder fick alltid smaka på kaffet när vi var små och vi har inte tagit nån skada utav de. Så jag tyckte inte det var nån "big deal".
Men det tyckte ju då den andra personen och genom att jag gav min dotter ett par klunkar lite då och då så var jag: "efterbliven som gav mitt barn nått så farligt", " oansvarig mot mitt barn och hon tänkte inte stå och se på när ett barn far illa"
Kontrade lite med att jag känner många barn som får smaka på kaffet och det är inget fel på vare sig barn eller föräldrar där heller men fick till svar att det var en usel anledning till att ge sitt barn kaffe för det fanns ju föräldrar som ger sitt barn knark med men att det gör det inte okej bara för att nån annan gör de!
Jag tycker att hon överreagerade betydligt för ett par klunkar nån gång då och då, hade det varit så att jag gett min dotter en stor kopp kaffe 1 gång om dagen eller mer så kanske jag hade tänkt till eller tagit åt mig men nu gör jag inte de, eller om jag sett att ett par klunkar nångång då och då faktiskt hade påverkat min dotter, men så är inte fallet jag har aldrig märkt nån skillnad på henne och hon fullkomligt älskar kaffe, och det är bara mitt kaffe hon får smaka på också då jag späder ut mitt kaffe med hälften mjölk.
Det är inte så att jag tror att koffein är bra för barn men eftersom hon inte reagerar så kan inte ett par klunkar lite då och då skada heller!
Och med då och då menar jag inte några gånger om dagen utan oftast blir det på helgen när vi äter frukost tillsammans, är det veckodag och jag jobbar så får hon en välling och sedan frukost hos dagmamman och jag tar en kopp kaffe på språng och frukost på jobbet!
Gör jag fel som låter min dotter smaka ett par klunkar kaffe nångång då och då eller överreagerar den andra mamman?

Mvh Ramona

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ramona - 20 augusti 2016 14:30

Ser att det var längre tid sen sist jag skrev än vad jag trodde :/ Här har det iaf varit full rulle dom senaste månaderna, renovering av lekstugan (vilket tagit mycket längre tid än vad vi trodde det skulle göra) Men nu är den nästan färdig, sambon...

Av Ramona - 1 april 2016 20:35

Nu har vi äntligen fått hem lekstugan och i veckan inhandlade jag och Lillfia färg till den, både utvändigt och invändigt :) så nu har vi börjat lite smått med renoveringen ochbjag tror att det kommer bli bra när det blir färdigt :) Här är några för...

Av Ramona - 26 mars 2016 15:31

Skärtorsdagen börjades med jobb men slutade tidigt så var helt okej ändå, sen åkte jag och Thea o handlade, sen åkte vi hem o lagade påskbuffé och gjorde ett snabbstäd :) Sedan gjorde vi iordning påskkärringen,Thea hade lite svårt att stå still men ...

Av Ramona - 21 mars 2016 14:33

I veckan som var hittade vi den perfekta lekstugan! :) Jag började leta redan förra året men hittade ingen som riktigt var som jag ville eller som inte var tillräckligt stor, tillslut hittade jag en som man fick bygga helt från scratch själv men den...

Av Ramona - 10 mars 2016 03:45

Tanken var att jag skulle ta sommarjobbet på akuten, mest för erfarenhetens skull men så blev inte fallet. Helt plötsligt från ingenstans blev jag erbjuden ett gravvik (graviditetsvik) och oftast stannar mamman hemma runt 1 år, vilket gör att jag ia...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards